U KRIZNIM SITUACIJAMA MENTALNO ZDRAVLJE JE VAŽNO „OSTANI DOBRO“

OSTANI DOBRO!
10.04.2020.
Јер имам став!
21.04.2020.

Studenti studentima…

U KRIZNIM SITUACIJAMA MENTALNO ZDRAVLJE JE VAŽNO

„OSTANI DOBRO

U kriznim situacijama poput ove sa Corona virusom, očekivano se brinemo oko našeg fizičkog zdravlja. I radimo ono što možemo da ga zaštitimo i unaprijedimo. Mentalno zdravlje je jednako važno, ali često nismo svjesni da trebamo da ga razvijamo i štitimo.

Sve krizne situacije pored teškoća, frustracija i neizvjesnosti nose i šansu da upoznamo sebe na načine na koje ne bismo imali priliku da se nismo našli u izazovnoj situaciji. Da spoznamo svoje snage, vještine, sposobnosti, ali i da razvijemo nove. Jedna od naših važnih sposobnosti jeste rezilijentnost, koja nam pomaže da se usmjerimo na ono što možemo da mijenjamo i prihvatimo, a da podnesemo ono što je izvan naše kontrole. Da razumijemo da teški periodi traju određeno vrijeme i imaju kraj. Mogu da ograniče naše svakodnevno življenje, ali ne mogu da nam oduzmu sve ono što jesmo. Zato je važan dio razvoja rezilijentnosti otkrivanje onoga šta jesmo, šta možemo i šta nas umiruje i štiti.

Sa ciljem podsticanja traganja za dobrim strategijama nošenja sa stresnim i izazovnim situacijama i razvoja rezilijentnosti studenata, Studijskog programa Psihologije, druge i treće godine, u okviru predmeta iz Razvojne psihologije, osmislili smo vježbu – „virtuelnu kafu“ na kojoj smo u malim grupama pravili liste aktivnosti koje su nam ugodne i koje pomažu da se u izazovnoj situaciji lično razvijamo i rastemo. Bilo nam je važno da pored rada na savladavanju gradiva i obavljanju različitih zadataka, obezbjedimo prostor za socijalni i emocionalni razvoj studenata. Njihova znanja i iskustva, sutra će biti od pomoći drugim. Ova situacija daje nam priliku da učimo iz iskustva.

Studenti su iznjeli mnoštvo sjajnih ideja koje pomažu da kvalitetno provedemo vrijeme, doživimo se ispunjenim i unaprijedimo vještine. Naša želja jeste da ih podijelimo sa drugima, prvenstveno studentima drugih studijskih programa Univerziteta u Banjoj Luci i drugih univerziteta, sa željom da ih podstaknemo da se bave sobom i iskoriste priliku da unaprijede svoje sposobnosti izlaska na kraj sa zahtjevnim situacijama. Takva sposobnost će nam trebati tokom cijelog života, pa i onda kada prestane krizna situacija.

Uradite sve što možete da zaštitite i razvijete sebe i  OSTANITE DOBRO!

Prijedlozi za čuvanje sebe i kvalitetno provedeno vrijeme

sačinjavanje “TO DO ” liste za taj dan,
– organizovanje prostor (čišćenje radnog prostora),

– redovan san,
– buđenje u određeno vrijeme,

– druženje i razgovor sa porodicom,

– društvene igre sa porodicom,

– zbijanje šala sa ukućanima;

– igranje sa djecom za one koji u porodicama imaju djecu;

– organizovanje porodičnih foto albuma

– telefonski razgovor sa bakom, dedom, dragim članovima šire porodice koje ranije nismo imali vremena dovoljno posjećivati;
– online druženje sa prijateljima,

– telefonski ili online razgovor sa prijateljima,

– večernja “kafa” sa prijateljima preko društvenih mreža,

– organizovanju virtuelnog karaoke party-ja sa prijateljima,

– online žurka sa prijateljima,
– čitanje knjiga i blogova,npr. klasika (preporuka: Orvel – 1984, Gordost i predrasuda, Doba nevinosti, …)

– gledanje filmova i serija (preporuka: Pijanista)

– slušanje muzike,

– što češće svirati gitaru,

– boravak u prirodi, šetnja uz poštovanje fizičke distance,

– šetnja sa psom,

– treniranje, vježbanje, trčanje (uz poštovanje preporučenih mjera),

– vožnja biciklom,
– pratiti predavanja (održavanje socijalnih kontakata sa kolegama i profesorima, pomaže pri strukturisanju dana),

– raditi ono za šta prije nije bilo vremena;

– kuvanje,

– crtanje;

– pisanje poezije;

– učenje novog jezika;

– druženje sa mačkama;

– rješavanje ukrštenih riječi;

– slaganje ormara, fioka, ladica

– pronalaženje stvari za šivenje i prepravljanje,

– popravljanje stvari u kući

– uređivanje frizura, šišanje članova porodice kojima je potreban frizer,

– vježbe relaksacije (joga), vođena meditacija,

– jutarnji ili večernji set vježbi jer tako imamo obaveze i kontrolu kada ih izvršimo,

– provedi vrijeme u dvorištu, presađuj cvijeće, ili samo sjedi na dekicu, stolicu na balkonu

– sjedi pored rijeke sam i slušaj žubor vode koja teče

– ukoliko si zdrav volontiraj – volontiranje jednom sedmično pomaže da se osjećaš bolje i ispuniš dio vremena.

I zapamti …

– dozvoli sebi da osjećaš – koliko god možeš ne potiskuj svoje emocije,

– vodi dnevnik,

– posloži sve obaveze na papir jer će ti to pomoći da shvatiš da je zapravo sve u našoj glavi i da se sve može organizovati i mijenjati;

– dopustiti sebi priliku za adaptaciju bez prijevremene aktualizacije (doživi ono što trenutno osjećaš bez osuđivanja i analiziranja).

– razmišljaj o lijepim događajima koji su proživljeni,

– posmatraj situaciju kao vremeplov (razmisli o svojim momentima iz prošlosti, o onom što sada možeš mijenjati i šta možeš kreirati zamišljanjem i maštom);

– pronađi nešto što te insipiriše i pronađi umjetnika u sebi.