Stručna edukacija za profesionalce u sistemu socijalne zaštite

Stručna edukacija za profesionalce u sistemu socijalne zaštite

U periodu između 17 do 20. maja, na Jahorini je održana edukacija pod nazivom „Stručna edukacija za profesionalce u sistemu socijalne zaštite Rad sa vulnerabilnim kategorijama porodica.“  Ova aktivnost se provodi u saradnji sa Ministarstvom zdravlja i socijalne zaštite Republike Srpske uz podršku UNICEF BiH i USAID BiH u okviru projekta “Jačanje socijalne i zdravstvene zastite u BiH u odgovoru na COVID-19.” Učesnici edukacije su bili stručni radnici iz 19 centara za socijalni rad iz Republike Srpske.

Prvog dana edukacije, učesnici su imali priliku da čuju i diskutuju o tome kako je izgledala briga o djeci tokom pandemije COVID-19 i kakav je bio odgovor na potrebe najugroženijih porodica i na koji način se sistemski provodi briga o djeci u kriznim situacijama.

U ime UNICEF-a u BIH obratila se Catherine Bauman, šefica Odjela za dječiju zaštitu, koja je naglasila podršku ojačavanju kapaciteta centara za socijalni rad i za sve koji rade sa najosjetljivijim kategorijama stanovništva u toku pandemije COVID-19. U tom kontekstu, navela je potrebu da  se porodice osnaže, kako bi dijete odrastalo u skladu sa Konvencijom o pravima djeteta. Takođe, navela je značaj saradnje između UNICEF u BiH i Ministarstvom zdravlja i socijalne zaštite RS i Društva psihologa RS koji rade programe i projekte koji su u najboljem inetresu djeteta. Sandra Kukić, iz odjela za zaštitu djece u UNICEF-u BiH naglasila je da je čitava inicijativa za osmišljavanje jednog ovakvog Projekta došla kao potreba da se odgovori na izazove proizašle iz pandemije. „Postojali su visoki rizici za djecu od povećanog naslja, izrabljivanja, isključivanja i zato nam je svima važno da se bavimo ovim pitanjima,“ navela je Sandra Kukić.

Branka Sladojević, načelnica odjeljenja za porodičnu i dječiju zaštitu Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite RS, osvrnula se na period pandemije i postignute rezultate koji se tiču uvođenja novih usluga, pravila, unapređenja kapaciteta i jačanje resursa za dobrobit djeteta. Naglasila je temu istraživanja, i uz pitanja „Šta se dešavalo sa porodicom u kontekstu COVID-19 pandemije“ kao i na edukaciju – zbrinjavanje djece u hraniteljske porodice i značaj kompletnih projektnih ciljeva i aktivnosti koji se trenutno provode u saradnji sa UNICEF u BIH i Društvom psihologa RS.

Prvog i drugog dana edukacije prezentovana je tema hraniteljstva u okviru edukativne sesije pod nazivom: „Procjena, izbor i nadzor hraniteljskih porodica.“ Mnogo korisnih zaključaka i refleksije grupe je bilo na ovu temu koju su prezentovale predavačice Radmila Dašić i Neda Dragić iz Centra za socijalni rad Banja Luka. U okviru ove sesije naglašena je potreba za hraniteljstvom na nivoima lokalnih zajednica i na koji način iskoristiti medijski  prostor kako bi se hraniteljstvo promovisalo. Prezentovani su modeli i značaj hraniteljstva uz propratne video materijale i vježbe na temu hraniteljstva. Diskutovalo se i o tome kako poslati poruku Hraniteljska porodica kao izbor, kako raditi Promociju hraniteljstva i kako koncipirati  Pozicije dobrobiti za hranitelje. Šta bi moglo pomoći u promociji hraniteljstva i koje su dobrobiti za hranitelje? – to je bilo pitanje na koja je grupa u radu pokušala naći odgovore na interaktivan način i koncipirati neke osnovne zaključke.

U radu grupe, dat je naglasak na pravo djeteta na porodicu i značaj da se ovo pravo ostvaruje uz osmišljavanje kvalitetnih edukacija, projekata, i programa za potencijalne hraniteljske porodice.

Sanja Radetić Lovrić, DPRS, održala je edukativnu sesiju na temu: Razvod braka – stručni rad sa roditeljima i djecom. Sesija je bila podijeljenja na sljedeće cjeline:

  • kako procijeniti konflikte kod razvoda braka
  • zaštita djeteta, uvremenjeno prepoznavanje nepovoljnih posljedica
  • prepoznavanje manipulacije institucijama sistema
  • autoritet profesije kada su bračni konflikti u pitanju

Trećeg dana edukacije, Vladimir Makarić, pomoćnik ministra, Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite Republike Srpske, obratio se učesnicima, nakon čega je ostavljen prostor za pitanja učesnika i to je bila prilika da se otvori diskusija na mnoge teme koje se tiču socijalne zaštite. Naglašen je značaj ovakvih projektnih aktivnosti i dosadašnja podrška Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite Republike Srpske (konkretna podrška ustanovama socijalne zaštite u periodu pandemije, sa posebnim naglaskom na podršku u koncipiranju i sprovođenju supervzije za stručne radnike).

Branislava Popović, DPRS, održala je edukativnu sesiju čiji je cilj bio da učesnici prodube znanje i razumijevanje za razvoj, funkcije i dinamiku disfunkcionalnog ponašanja kod djece i roditelja, da se osnaže u prevazilaženju ličnih prepreka u radu sa djecom koja pokazuju takva ponašanja i prepoznaju mehanizme djelovanja kojim mogu prevenirati ili umanjti štetu traumatskog iskustva na dijete.

Zadnja edukativna sesija je bila vezana za temu „Lični i profesionalni rast i razvoj stručnjaka u sistemu socijalne zaštite“ koju je vodila Dijana Đurić, DPRS. U ovom dijelu, učesnici su bili u prilici da aktivno učesvuju u vježbi koja se tiče prikaza konkretnih slučajeva iz prakse, uslijed kojih dolazi i do razvoja sindroma sagorijevanja na radu. Produkt ove edukativne sesije je bila samorefleksija učesnika i mogućnost klasifikacije osjećanja koja se javljaju kod profesionalaca, a koje utiču na procese sagorijevanja na radu i na pitanja sigurnosti na radu kod određenih predmeta.

Učesnici su tokom sva četiri dana edukacije pokazali veliku zainteresovanost i motivaciju za učešće, posebno kada su konkretne tehnike u radu sa vulnerabilnim porodicama u pitanju. Edukacija je bila i prilika za samorefleksiju učesnika i razmjenu mišljenja i  podrške sa drugim kolegama.